Når du er fraflyttet et lejemål, skal der udarbejdes en flytteafregning, hvor der foretages opgørelse af dit depositum m.v.
Flytteafregningen vil som regel ske over 2 omgange, da vand- og varmeregnskabet skal være afsluttet førend den endelige opgørelse kan udarbejdes.
Hvis fraflytningen f.eks. finder sted pr. 1. maj og vand- og varmeregnskabet afsluttes pr. 1. april, vil der gå mere end 1 år efter fraflytningen, før endelig opgørelse kan foretages. Et vand- og varmeregnskab der afsluttes 1. april vil typisk først foreligge juli måned.
Foreløbig flytteafregning
Den foreløbige flytteafregning vil normalt foreligge ca. 4-6 uger efter frigørelse, men der kan gå længere tid, hvis vi f.eks. skal afvente håndværkerregninger på istandsættelse.
I denne afregning afregnes indestående depositum m.v., og udgifter til eventuel istandsættelse og manglende husleje vil blive modregnet. Ligeledes vil vi tilbageholde et beløb til den senere afregning af vand- og varmeregnskabet.
Den del af depositum, der tilbageholdes til vand- og varmeregnskabet, vil blive indregnet i det afsluttende vand- og varmeregnskab.
Endelig flytteafregning
Den endelige flytteafregning vil normalt foreligge ca. 3-4 måneder efter afslutning af vand- og varmeregnskabet.
Det fremgår af din lejekontrakt og den foreløbige afregning, hvornår vand- og varmeregnskabet afsluttes.
Den del af depositum, der i den foreløbige afregning blev tilbageholdt til vand- og varmeregnskabet, vil være indregnet i det afsluttende vand- og varmeregnskab.
Først når du har modtaget den endelige afregning, er dit mellemværende med ejendommen afsluttet.
Nedenstående huskeliste for fraflytningen kan anvendes
- Rydning og grundig rengøring inden flyttesynet.
- Rydning af eventuelle lofts- eller kælderrum (husk også at medtage cykler).
- Kontakt elselskabet for framelding som forbruger. Frameldingen skal foretages senest syv dage før frigørelsesdatoen.
- Sørg for at bortskaffe efterladte møbler, affald m.v. i forbindelse med flytningen.
- Ved flyttesynet skal samtlige nøgler til lejemålet afleveres. Er der udleveret systemnøgler skal de nøglenumre, som er udleveret til lejer ved indflytning, returneres igen. Mangler en eller flere nøgler hæfter lejer for omkodning af systemcylindre samt nye nøgler.
- Afmeld Betalingsservice for husleje og elektricitet m.v.
- Meddele flytning til postvæsenet
- Meddele flytning til folkeregisteret
Nedenstående huskeliste for fraflytningea
De nærmere regler om istandsættelse af lejemålet fremgår af lejekontrakten.
Rengøring
For alle lejemål gælder det altid, at lejemålet skal afleveres fuldstændigt ryddet og grundigt rengjort.
Rengøring omfatter bl.a. støvsugning, afvaskning og aftørring af alle overflader, indvendig rengøring af skabe og skuffer, affedtning/afvaskning af hvidevarer – udvendigt såvel som indvendigt.
Husk at afrense ovnen inkl. alle riste/plader samt at rengøre køleskabet indvendigt inkl. afrimning af fryser.
Al sanitet og flisebelægning skal være rengjort og afrenset for kalk. Afløb og afløbsriste skal være rensede.
Alle lejemålets vinduer skal være nypudsede indvendigt OG udvendigt.
Lofts- eller kælderrum
Husk også at tilhørende lofts- eller kælderrum skal være ryddet og uaflåste ligesom cykler skal fjernes.
Istandsættelse
Såfremt lejemålet er overtaget nyistandsat, vil det som regel være aftalt i kontrakten, at lejemålet skal istandsættes for din regning ved fraflytningen. Udover selve istandsættelsen skal du betale husleje m.v. i den periode, der medgår til istandsættelsen.
Istandsættelsens nærmere omfang fastlægges ved flyttesynet, hvori du deltager sammen med administrator eller ejendomsinspektør. Ved flyttesynet udfærdiges en synsrapport, hvori det anføres hvilke arbejder, der skal gennemføres for din regning.
Ved flyttesynet tages konkret stilling til hvilke arbejder, der er nødvendige for at lejemålet fremtræder nyistandsat. Huller og mærker på lofter, vægge, døre, træværk og alle øvrige malede overflader, skal repareres og nymales, så der ikke er efterladt synlige spor.
Ligeledes skal gulve som minimum mellemslibes og lakeres så der ikke er efterladt mærker/ridser. Der kan være behov for egentlig afhøvling af gulve inden lakering, hvis der er dybere mærker/ridser/skader.
For at sikre kvalitet og korrekt udførelse, gennemføres istandsættelsen af professionelle håndværkere. Ved flyttesynet skal du derfor aflevere lejemålets nøgler og administrator sørger herefter for, at istandsættelsen gennemføres af ejendommens håndværkere.
n kan anvendes
- Rydning og grundig rengøring inden flyttesynet.
- Rydning af eventuelle lofts- eller kælderrum (husk også at medtage cykler).
- Kontakt elselskabet for framelding som forbruger. Frameldingen skal foretages senest syv dage før frigørelsesdatoen.
- Sørg for at bortskaffe efterladte møbler, affald m.v. i forbindelse med flytningen.
- Ved flyttesynet skal samtlige nøgler til lejemålet afleveres. Er der udleveret systemnøgler skal de nøglenumre, som er udleveret til lejer ved indflytning, returneres igen. Mangler en eller flere nøgler hæfter lejer for omkodning af systemcylindre samt nye nøgler.
- Afmeld Betalingsservice for husleje og elektricitet m.v.
- Meddele flytning til postvæsenet
- Meddele flytning til folkeregisteret
Har du fugtskader i din lejlighed kan du finde råd og vejledning her.
- Sørg for at lufte godt ud – lav gennemtræk i lejligheden 5-10 minutter flere gange om dagen.
- Vær omhyggelig med udluftningen i dit køkken når du laver mad (brug emhætten) og i badeværelset når du har været i bad.
- Tør IKKE tøj i din lejlighed – hæng i stedet tøj til tørre udendørs eller brug faciliteterne i dit vaskerum.
- Hold den samme temperatur (ikke under 18 grader) i alle rum i lejligheden.
- Undgå større møbler, fx skabe og store gardiner op mod ydermure i ældre bebyggelser.
- Hold friskluftventiler i vinduesrammer og ydervægge åbne og hold øje med, at aftrækskanaler i din bolig virker.
Sådan fjerner du fugt
- Find årsagen – er der vandskader, tilstoppede udsugningskanaler, luftes der ikke ud i lejligheden, gøres der ikke ugentligt rent i lejligheden, tørrer du tøj i lejligheden eller ?
- Fjern årsagen – når du har fundet årsagen til fugtangrebene i din lejlighed skal fugten fjernes. Er der tale om mindre angreb kan du rengøre med Rodalon eller Klorin – lad det sidde på overfladen i minimum 20 minutter før du vasker af igen.
- Er der tale om større angreb skal du kontakte administrationen – så får vi kontrolleret hvad årsagen er, så vi kan igangsætte udbedring. Der gøres dog opmærksom på, at såfremt årsagen skyldes lejers forhold, hæfter lejer for udbedringen.
Vi udlejer typisk nyistandsatte boliger og de skal normalistandsættes som anført i lejekontrakten og jf. lejeloven. Vi er meget fair og rimelige ved fraflytninger, og har gennem 30 år kun haft meget få fraflytningstvister ved fraflyttende lejere. Du kan være tryg lejer hos SN Ejendomme